Wiodąca platforma marketplace
Przygotowanie opinii dotyczącej wymogu uzyskania zezwolenia na świadczenie usług płatniczych.
Aktualnie wiele modeli usług w e -commerce wiąże się ze świadczeniem usług płatniczych.
Mamy z nimi do czynienia na przykład, gdy właściciel platformy handlowej chce pełnić rolę pośrednika w dokonywaniu płatności i wchodzić w posiadanie środków pieniężnych lub gdy chce przechowywać środki pieniężne, prowadząc tzw. wirtualne portfele. O świadczeniu usług płatniczych możemy też mówić, gdy właściciel marketplace chce posiadać większą kontrolę nad realizacją płatności w ramach platformy handlowej lub wręcz, gdy nie chce korzystać z usług pośredników w obsłudze płatności. Analiza konkretnego modelu usług pozwala na udzielenie odpowiedzi, czy dana usługa wymaga posiadania stosownych zezwoleń.
Dla naszego klienta - dużej platformy marketplace sporządzaliśmy opinię, oceniającą kilka rozważnych modeli biznesowych, polegających na świadczeniu usług technicznych i pośredniczeniu w rozliczeniu płatności pomiędzy sprzedającymi a kupującymi.
Przedmiotem analizy była ocena, czy właściciel marketplace będzie zobowiązany do pozyskania zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej, czy też planowany model działania skorzysta z wyłączenia od wymogu posiadania zezwolenia.
Sporządzając opinię przeanalizowaliśmy w szczególności czy właściciel marketplace będzie wchodził w posiadanie środków pieniężnych. Ustalenie to miało podstawowe znaczenie dla oceny, czy planowana działalność stanowi usługę płatniczą. Zgodnie z przepisami PSD2 i Ustawy o usługach płatniczych platformy handlu elektronicznego nie muszą uzyskiwać zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w przypadku, gdy „(…) działając jednocześnie na rzecz obu stron transakcji, nie wchodzą w posiadanie środków pieniężnych klientów ani nie uzyskują nad tymi środkami kontroli.”
Opracowana przez Kancelarię opinia, analizująca dopuszczalność wyłączenia od obowiązku posiadania zezwolenia na świadczenie usług płatniczych, umożliwiła podjęcie przez klienta ważnych decyzji biznesowych dotyczących kierunku rozwoju platformy.