Anna Jędrasiak
Nowe obowiązki kredytodawców – zmiany ustawy o kredycie konsumenckim
Jeszcze przed świętami Sejm przyjął ustawę o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, która dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy w sprawie podmiotów, które obsługują kredyty i nabywców kredytów (Dyrektywa NPL). W niniejszym artykule omawiamy, jakie zmiany czekają kredytodawców.
Nowoprzyjęta ustawa zawiera także przepisy zmieniające ustawę o kredycie konsumenckim. Pewnie nikogo nie dziwi, że nowelizacja dokłada obowiązków kredytodawcom i wdraża rozwiązania, które w zamyśle, mają lepiej chronić kredytobiorców.
Nowe obowiązki kredytodawców
Zgodnie z postanowieniami Ustawy, kredytodawca będzie miał obowiązek:
- w przypadku opóźnienia ze spłatą zobowiązania wezwać kredytobiorcę do spłaty, wyznaczając mu termin nie krótszy niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia;
- poinformować kredytobiorcę, w wezwaniu o którym mowa powyżej, o możliwości złożenia, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, wniosku o restrukturyzację zadłużenia;
- posiadania odpowiednich polityk i procedur dotyczących stosowania adekwatnych środków restrukturyzacyjnych przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
Możliwości w zakresie restrukturyzacji zadłużenia
Restrukturyzacja zadłużenia będzie mogła polegać w szczególności na całkowitym albo częściowym refinansowaniu umowy o kredyt lub zmianie postanowień umowy o kredyt w tym:
- wydłużeniu okresu obowiązywania umowy o kredyt;
- zmianie rodzaju umowy o kredyt;
- odroczeniu spłaty wszystkich lub części rat na wskazany okres;
- zmianie oprocentowania;
- zawieszeniu spłaty kredytu;
- częściowej spłacie;
- przewalutowaniu;
- częściowemu umorzeniu i konsolidacji zadłużenia.
Każdorazowo restrukturyzacja będzie się odbywać na zasadach ustalonych przez kredytobiorcę i kredytodawcę.
Restrukturyzacja nie będzie obowiązkowa, jednak w przypadku odrzucenia wniosku klienta kredytodawca będzie musiał uzasadnić swoją decyzję. Informacja o odrzuceniu wniosku ma być przekazywana konsumentowi bez zbędnej zwłoki w formie pisemnej lub na trwałym nośniku.
Obowiązki informacyjne określone w art. 30a
Ponadto w ustawie o kredycie pojawi się nowy art. 30a, na mocy którego kredytodawca lub pośrednik kredytowy nie później niż na 30 dni przed zmianą postanowień umowy o kredyt będzie zobowiązany przekazać konsumentowi:
- przejrzysty opis proponowanych zmian;
- informację o przysługującej konsumentowi możliwości złożenia reklamacji do kredytodawcy, a w przypadku nieuwzględnienia jego roszczeń – złożenia wniosku o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego;
- a także informację o możliwości skierowania roszczeń na drogę sądową lub możliwości pozasądowego rozwiązywania sporów.
Termin ten nie musi być zachowany jeśli zmiany umowy są wprowadzane na wniosek konsumenta lub konsument wyraził zgodę na przekazanie tych informacji bez zachowania ustawowego terminu.
Powyższy obwiązek nie będzie stosowany w przypadkach opisanych w art. 36 ust 1-3 ustawy o kredycie, czyli w wypadkach zmiany wysokości oprocentowania.
Harmonogram prac
Ustawa została przyjęta przez Sejm. Teraz trafi do Senatu, a później na biurko prezydenta. Nowe przepisy w większości wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Natomiast dodany do ustawy o kredycie konsumenckim art. 30a po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.